Op Kiezelrijk wordt er doelgericht gewerkt, onderstaand staat uitgelegd waarom doelgericht werken loont: Doelgericht werken geeft meer ruimte voor wat er écht toe doet: de ontwikkeling van het kind. We willen een passend, beredenerend en doelgericht aanbod dat aansluit bij de kinderen of het niveau van de groep. Kiezelrijk heeft hierbij de expertise en ondersteuning van Marcel van As van Edux ingeschakeld. De leerlijnen en leerdoelen stemmen we samen af op het niveau van de groep en de schoolambitie. We stemmen tijdens de bouwvergadering af of we de lesmethode anders moeten inzetten en hoe we hierbij de administratie organiseren. Op deze manier kunnen wij de ontwikkeling van de kinderen volgen en waar nodig bijstellen. Onderstaand ter verduidelijking een artikel over het opstellen van goed geformuleerde doelen.

https://wij-leren.nl/leerdoelen-leerlingen-bewuster-les.php

Kiezelrijk heeft ervoor gekozen om doelgericht werken, vanuit de referentieniveaus.  De leerkracht maakt als professional de keuzes gericht op de doelen. We werken hierbij vanuit de didactische onderlegger, het taalgebruik en de strategieën van de methode (zie kwaliteitskaarten). Op deze manier waarborgen wij een doorgaande lijn op schoolniveau. De methodeleerlijn doelgericht inzetten vraagt kennis van de leerlijn en periodeplannen. Om dit goed te kunnen borgen is het van belang dat onze leerkrachten op de hoogte zijn van de aanbodsdoelen en beheersingsdoelen van het leerjaar.

De uitzondering hierop is de aanschaf van de methode Staal 2 voor taal en spelling. Deze hebben wij aangeschaft vanuit de subsidie basisvaardigheden. Wij zetten Staal sinds schooljaar 2025-2026 in. Om deze methode goed te kunnen implementeren volgen wij bij Staal volledig de methode. Dit doen we ook onder begeleiding vanuit de uitgeverij én Edux, Marcel van As. 

 

Bij de vakken spelling en taal gebruiken we Staal