Ieder kind wil ervaren dat het zijn grenzen verlegt. Door regelmatig te ervaren dat iets wat eerst niet lukte, wel lukt of begint te lukken, wordt een kind beloond voor zijn/ haar inzet. Dit stimuleert weer tot het proberen van nieuwe dingen. Deze momenten, waarvan een kind er op jonge leeftijd meerdere op een dag zou moeten beleven, zijn essentieel voor de ontwikkeling van een juist beeld m.b.t. het leren. Veel begaafde kinderen ervaren tijdens hun schoolloopbaan te weinig van dergelijke momenten.

Hoe wordt er in de verrijkingsklas gewerkt

Hoe wordt er in de verrijkingsklas gewerkt

Ieder kind wil ervaren dat het zijn grenzen verlegt. Door regelmatig te ervaren dat iets wat eerst niet lukte, wel lukt of begint te lukken, wordt een kind beloond voor zijn/ haar inzet. Dit stimuleert weer tot het proberen van nieuwe dingen. Deze momenten, waarvan een kind er op jonge leeftijd meerdere op een dag zou moeten beleven, zijn essentieel voor de ontwikkeling van een juist beeld m.b.t. het leren. Veel begaafde kinderen ervaren tijdens hun schoolloopbaan te weinig van dergelijke momenten. Dit kan op meerdere gebieden negatieve gevolgen hebben. Denkt u hierbij aan:

  • sociaal- emotioneel functioneren
  • dalende motivatie
  • onderpresteren
  • storend gedrag
  • negatief zelfbeeld
  • onvoldoende ontwikkeling/ gebruik van werk- en leerstrategie├źn